על החינוך בגיל הרך

אנו מניחים בטעות, שאם ננהג עם ילדינו ברכות, הבנה, תשומת לב ואהבה – הם יעבירו יחס זה ליחסיהם עם חברים. אבל, מערכת היחסים בין הורים לילדיהם שונה מהותית ממערכות היחסים שנוצרות בין ילדים בני אותו גיל. (עמיתים). אך טבעי הוא, שהורים ומחנכים שואלים את עצמם: מהי הדרך האופטימאלית להכין את ילדינו לעתיד?

בעבר, שאלו ההורים, איך לגדל ילד חכם… והיום הם שואלים, איך לגדל ילד שיהיה בוגר מסופק ומאושר…

ממחקרים מעודכנים וגם לפי מיכאל לייטמן מתברר, שהתכונות החשובות ביותר להשגת היעד של הצלחה, אושר וסיפוק – הם כישורים ומיומנויות חברתיות! מוזר? ובכן, לא כל כך… עתידנים וחוקרים בתחומי חיים מגוונים מספרים לנו שהתחזית לעתיד, מתארת עולם אינטגראלי, וחברה מקושרת המתפקדת כמשפחה אחת גדולה!

ממחקרים אחרים אנחנו לומדים, שהגיל בו ניתן להשפיע על תכונותיו של הילד באופן מיטבי – הוא הגיל הרך! וזאת, מפני שהתקופה הקריטית להתפתחות המוח, מתחילה במחצית השנייה של ההיריון ונמשכת עד גיל שנתיים (ומסתיימת בהדרגה עד גיל חמש). בתקופה זו, הנקראת גם "חלון ההזדמנויות", מוטבעות במוחו של הילד תבניות התנהגות קבועות, באמצעות הסביבה בה הוא מוקף.

השפעת הסביבה מהאמור לעיל נבין, שהמטרה החינוכית שלנו צריכה להיות מאד חדה וברורה: בניית הסביבה!. מערכת חינוך הבונה חברה! שימו לב: עלינו לבנות סביבה ולא את הילדים… אין צורך לדרבן את הילד ולומר לו מה לעשות, להעיר לו על התנהגותו וכד'. עלינו להשקיע בסביבה שלו וליצור תנאים שיאפשרו לו ללמוד ולהתפתח בצורה נכונה, קודם כל מבחינה חברתית. כי השפעת הסביבה, היא הגורם המרכזי בהתפתחות האדם.

יכולות חברתיות, הן מולדות אך תלויות טיפוח. כשם שילד זקוק שידברו עימו כדי לפתח שפה, – כך הוא זקוק לטיפוח חברתי – כדי להנות מכישורים מפותחים ביכולתיו החברתיות.

בימינו, כאשר רוב האוכלוסייה גרה במרחב עירוני, הורים עובדים עד מאוחר והמרחב הציבורי אינו מוגן דיו – הילדים זקוקים יותר מתמיד שניצור עבורם סביבה חברתית מתאימה כדי לתרגל כישורים חברתיים.

ההתפתחות בכל התחומים חשובה, אך ידוע לנו, שההתפתחות בתחום החברתי, משפיעה לטובה על כל תחומי ההתפתחות האחרים! ילד לומד מדוגמאות הוא מפנים ידע, (במיוחד חברתי), מדוגמא אישית של הורה או קרוב משפחה, גננת או מורה המטפלים בו.

"משחקי חקר" – אנחנו מגישים לילדים מגיל צעיר, תיבות פעילות וחצר פעילות ("משחקי חקר") המהווים חלק חשוב בסביבה המזמינה אותם לחקור באופן עצמאי את המציאות.

התגובות סגורות