על דו תחמוצת הפחמן וגדי אחד

מספרת ההגדה שאבא קנה גדי בשני זוזים. בא החתול וטרף את הגדי שאבא הביא, ובא הכלב ונשך את החתול שטרף את הגדי שאבא הביא…וכך הלאה, על פי  השרשרת המוכרת והידועה עד לקדוש ברוך הוא ששחט למלאך המוות שהרג לשוחט ששחט את השור ששתה את המים שכיבו את האש ששרפה את המקל שהכה בכלב שנשך את החתול שטרף את הגדי שאבא הביא (לאחר שקנה אותו בשני זוזים) ….

קשרי "חד גדיא" של סיבה ומסובב קימים במערכת הטבע שאנו נמצאים בה ושאנו מהווים חלק ממנה. מערכת הטבע היא למעשה מערכת של כוחות בכל מיני רמות ואופנים. את הרמות אנו מחלקים לדומם, צומח, חי ואדם וממשיכים לאבחן, לקטלג ולחלק את המערכות לתתי מערכות מהגלקסיות העצומות ביותר ביקום ועד למולקולות ולחלקיקי היסוד הזעירים ביותר. ידועים לנו קשרים רבים שבין חלקי הטבע אך על פי רוב איננו מודעים לכך שמערכת הטבע היא מערכת אחידה, אינטגראלית, בה כל החלקים קשורים יחד בכל הרמות אפילו דרך החלקים של תתי המערכות המרוחקות ביותר: בין כל החלקים יש קשר הדדי הדוק כך שכל חלק פועל למעשה בכל מערכת הטבע כולה.

בשל הקשר והתלות ההדדיים קלקול בחלק אחד של המערכת ישפיע בהכרח על כל שאר חלקיה ומכאן על המערכת כולה בדיוק כשם שליקוי גופני באחד האיברים ישפיע על בריאות הגוף כולו ויוציא אותו מאיזון.

מדענים לומדים ומגלים  את הקשרים והיחסים הקימים בין חלקי המערכת השונים אך  בתודעתנו הקשרים נשארים עדיין עלומים ברובם, חוטים שקופים הנסתרים מן העין…

כך, למשל, מצביעים רוב המדענים על קורלציה ברורה בין שינויי מזג האויר וההתחממות הגלובאלית לפעילות אנושית על פני הכדור, ובאופן ספציפי יותר לפליטה של גזי חממה כמו דו תחמוצת הפחמן. המדענים סבורים שפליטה זו גורמת להתחממות ולשינויים מכיוון שפליטת הגזים מחזקת את אפקט החממה.

מכאן, ממש כבסיפור חד גדיא, מצביעים המדענים על השתלשלות ארועים בקשרי סיבה ומסובב: ההתמממות גורמת   להמסת קרחונים, עליית פני הים, הגברת ארועים כגון שטפונות, בצורות, הוריקנים, הקטנת כמות המים בקיץ בנהרות ובנחלים, ומכאן להכחדת מינים ביולוגים ולתופעות רבות אחרות.

וכמו במסכת חד גדיא נוכל אף ללכת "אחורנית" בשרשרת סיבה ומסובב ולקשור לפליטת דו תחמוצת הפחמן את הפעילות התעשיתית והחקלאית המוגברת הצורכות אנרגיה משריפת דלקים והשינוע המוגבר באמצעות כלי התעבורה השונים הניזונים מדלק ופחם, כל אלו לצורך האספקה ההולכת ומתגברת של מזון ומצרכים רבים אחרים על מנת לספק את הדרישה ההולכת ומתעצמת בכמות ובאיכות של אוכלסיית הכדור למזון ולמוצרים רבים אחרים…..

 

הנה כי כן תאוותנו למוצרי צריכה רבים ומגוונים יותר כמו גם תאוותם של היצרנים, הקניינים, בתי העסק והמרכולים למכור יותר ולהרויח יותר קשורה בדרך סיבה ומסובב גם לשינויי האקלים ומכאן אף לאסונות הטבע בדמות הוריקנים מזרי אימה או שריפות ענק המתלקחות זה מכבר….

הנה הגענו עד לשולחן האוכל שלנו ולקשרים הכלכליים- האנושיים הקימים בין הצרכנים ליצרנים או בצורה כללית יותר לקשרים בין בני האדם.

הגענו למצב בו הטבע יוצא מאיזון. במצב של יציאה מאיזון תופעות שהיו קודם במינון קטן מתחילות לבלוט יותר, לקבל תאוצה. אנחנו עדים לשינויים גדולים, ממש מכות גדולות, הקשורות למזג האויר, כאילו הטבע בעצמו אינו יכול יותר להכיל, למצוא שקט ורוגע לאחר שספג כל כך הרבה נגיסות גסות והפרעות אלימות מצד האדם…

נאמר שכל העולמות לא נבראו אלא בשביל האדם. בשרשראות סיבה ומסובב הגלויות בפנינו אנו מזהים יותר ויותר תלות בין התנהגות בני האדם והיחס ביניהם לבין תופעות סביבתיות שונות. אם בני האדם, למשל,  יתכווננו להזין אחד את השני ואת עצמם מתוך הכרחיות, בצניעות ובאחריות, ומבלי לתת את הדעת קודם כל ואחרי הכל לרווח הכלכלי, נחסוך מכדור הארץ שלנו טלטלות רבות. אמנם לא נכנס לסופרים ענקיים בהם נוכל למצוא חמישים סוגי פסטה ועוד חמישים סוגי רטבים, אך נזין את גופנו במזון פשוט, פחות מעובד, ובריא יותר. אם נתקרב ליחס הטוב יותר בין בני האדם נגיע למצב בו יצרני המזון ירצו להגיש לנו רק מזונות פשוטים, פחות מעובדים ובריאים יותר ואנו נסתפק במזון הכרחי מתוך הערכה ליצרני המזון שדואגים לבריאותינו. ככל שיתקרב היחס בין יצרני המזון לבין צרכני המזון ליחס הטוב והדואג המקווה, נרגיע את עצמנו ונרגיע את הטבע והכל יגיע שוב לאיזון .

במשחק הזה בין הגדי לחתול לכלב למקל לאש לפר לשוחט למלאך המוות ולקדוש ברוך הוא לוקחים חלק חלקים מכל קצוות המערכת, מין החי הדומם הצומח והאדם. ההכרעה, על פי סיפור ההגדה, ניתנה לקדוש ברוך הוא כגורם מפעיל ראשון ואחרון. היתכן כי בשרשראות המצבים והקלקולים שאנו חווים סביבנו מגולמת דרישתו של הטבע שננהג אחד כלפי השני בחסד, בהתחשבות  ובאהבה?

התגובות סגורות